3 epickie gry planszowe dla dwóch osób część 1
To, że gry planszowe cieszą się dużą popularnością, nikogo nie dziwi. Gramy na imprezach, gramy w domowym zaciszu, gramy ze znajomymi i z partnerem (partnerką).
Rynek gier planszowych stale zaskakuje, wypuszczając coraz to ciekawsze, bardziej zwariowane tytuły i rozpieszczając nas dodatkami do podstawek.
Ten artykuł jest pierwszą częścią cyklu, w którym przedstawiam Wam jedne z najciekawszych gier planszowych, w które można zagrać we dwie osoby.
InBetween
(Wydawca: Board&Dice | Sugerowany wiek: 12+ | Liczba graczy: 2)
InBetween przyciąga uwagę samym designem opakowania. Okładka pudełka sugeruje graczowi, na czym zasadza się fabuła gry. Grafika przedstawia posiadłość z punktu widzenia dwóch wymiarów. Miasta i Istoty, ale po kolei…
Zacznę od tego, co znajdziemy we wnętrzu opakowania. Gra składa się z 18 dwustronnicowych kart postaci, dwóch talii (jedna talia składa się z 28 kart), 11 żetonów Symboli, 2 karty Świadomości ze znacznikami, drewniane znaczniki Bezpieczeństwa i Energii oraz jeden znacznik Aktywności i Kierunku.
Gracze mają do wyboru dwie karty postaci – jeden z graczy wciela się w Miasto, drugi – w Istotę. Rozgrywka opiera się na rywalizacji o wpływy i trwa, dopóki jeden z graczy nie przeciągnie trzech postaci na swoją stronę, nie uzyska przewagi w postaciach przeciągniętych na swój wymiar, lub nie dojdzie do maksymalnego poziomu Świadomości.
To, co jest charakterystyczne dla InBetween to mechanika pojedynczej rundy. Runda gracza składa się z 4 faz, kolejno: Świadomości, akcji, aktywności i ruchu. Najistotniejszą fazą jest faza akcji, kiedy podejmujemy decyzję, czy chcemy zagrać kartę i użyć jej zdolności, dobrać karty, lub odpocząć.
Tło fabularne InBetween jest jednym z powodów, dla których warto pochylić się nad tą planszówką. Atmosfera, którą emanuje gra, inspirowana jest serialem Stranger Things, co fani tej produkcji zauważą bez problemu.
InBetween, chociaż zasady gry nie są skomplikowane i już po pierwszej rozgrywce wiemy o co w niej chodzi, należy do gier wymagających: należy mieć to na uwadze. 😉
Hero Realms
(Wydawca: IUVI Games | Sugerowany wiek: 12+ | Liczba graczy: 2-4)
Hero Realms jest karcianką autorstwa studia odpowiedzialnego za Star Realms i opiera się na deckbuildingu.
Opakowanie zawiera dwie, identyczne talie, z którymi gracze rozpoczynają rozgrywkę, a które wzbogacają o nowe karty w trakcie gry.
Runda opiera się na dobraniu kart do 5, zagrania ich, kupna nowych i korzystania z ich zdolności. Na koniec każdej rundy odrzucamy wszystkie karty i dobieramy do 5.
Karty, które kupujemy w trakcie gry należą do czterech, różnych frakcji. Każda frakcja ma swoją charakterystykę. Co więcej – karty z jednej frakcji łączą się ze sobą, co pozwala nam na używanie kombosów.
Podczas rozgrywki natrafimy na karty Czempionów, którzy będą walczyć po naszej stronie. Czempiona z talii przeciwnika możemy pozbyć się na dwa sposoby – odrzucić kartę na cmentarz lub ogłuszyć. Niektórzy z Czempionów oznaczeni są jako Strażnik, co oznacza, że w pierwszej kolejności musimy rozprawić się właśnie z tą kartą.
Hero Realms utrzymane jest w klimacie klasycznego fantasy. Do podstawki wydano dodatek, który umożliwia grę nie 4, a 6 osobom.
The Others
(Wydawca: | Sugerowany wiek: 14+ | Liczba graczy: 2-5)
The Others zachwyciło mnie oryginalnością. Gra opiera się na rywalizacji. Jeden z graczy wciela się w Grzech, pozostali gracze – w Akolitów. Grzechy w The Others materializują się w świecie gry jako w pełni świadome byty, które pozostali gracze muszą zwalczyć.
Jak wygląda rozgrywka w przypadku The Others? Na samym początku, wybieramy jeden z kilku scenariuszy (Wybawienie, Terror i Zepsucie) by następnie wykonywać zadania, jakie zostały przewidziane w ramach konkretnego scenariusza. Finalnie – nie licząc kilku wyjątków – mierzymy się z Awatarem Grzechu. Do wyboru mamy jeszcze jeden scenariusz, nienależący do żadnego z wyżej wymienionych, który wyróżnia się stopniem trudności.
Każdy z Akolitów rozpoczyna grę mając dwa żetony, które określają ilość ruchów jakie może wykonać. W trakcie pojedynczej tury możemy: walczyć lub oczyścić dane pole z niechcianych żetonów.
Gracz wcielający się w rolę Grzechu ma do dyspozycji dwa żetony reakcji i karty grzechu. Uruchamianie żetonów następuje po turze gracza. Mechanika zasadza się na tym, że Grzech ma tylko po jednym żetonie reakcji na każdego akolitę, co może rekompensować kartami grzechu.
Podstawka umożliwia nam grę dwoma z siedmiu grzechów: Lenistwem i Pychą.
Samo The Others doczekało się 6 dodatków.
Twórcy gier planszowych nie próżnują. Z każdym rokiem dostajemy kolejne planszówki – czy to autorskie, czy tłumaczone na rodzimy język. Społeczność zebrana wokół tematu planszówek jest ogromna – gry planszowe obecne są na konwentach fantasy, festynach, piknikach rodzinnych i w knajpach.
Grajmy w gry planszowe! Zwłaszcza teraz, kiedy w związku z pandemią koronawirusa część z nas spędza czas w domu. 🙂