Co by było, gdyby…. czyli wizja wojny według twórców gier komputerowych
Wojna w świecie gier komputerowych niejedno ma imię. Dotyka większości gatunków: przede wszystkim gier strategicznych, akcji, role-playing, strzelanek i przygodówek. Twórcy chętnie inspirują się historią, sztuką, czy literaturą sci-fi, niejednokrotnie podejmując tematy kontrowersyjne.
W zestawieniu staraliśmy się przedstawić kilka tytułów należących do różnych gatunków. Przyjrzymy się malowniczej strategii Iron Harvest, chwytającemu za serce This War of Mine oraz klasyce gatunku role-play, czyli Falloutowi 2 i Command & Conquer Remastered przywróconemu do łask w czerwcu tego roku.
Iron Harvest
Iron Harvest jest produkcją wyjątkową z kilku powodów. Po pierwsze: King Art Games bazując na uniwersum 1920+ autorstwa polskiego artysty, Jakuba Różalskiego, maluje przed nami wizję wojny, która aż kipi od dysonansów nadających grze specyficznego klimatu. Na lokacje składa się szalenie efektowna przeplatanka sielankowej atmosfery (charakterystycznej dla twórczości Chełmońskiego) z ciężkimi sylwetami mechów, które w sposób całkiem naturalny stały się stałym elementem powojennego krajobrazu. Z drugiej strony, Iron Harvest w dosyć ciekawy sposób podchodzi do tematu wojny – przedstawia niesnaski jakie narastają między światowymi liderami, a będące następstwem zakończonej wojny.
Wydawca: King Art Games | Producent: King Art Games, Deep Silver | Data wydania: 1 września 2020 | Gatunek: Strategia
Konflikt przedstawiony w Iron Harvest toczy się między trzema potężnymi nacjami: Polanią, Ruswietami i Saksonami, których działania stanowią o losie świata. Motywacje i wewnętrzne nastroje panujące w każdym z mocarstw poznajemy przy okazji postępów w fabule.
Dla kogo Iron Harvest? Przede wszystkim dla fanów gatunku, którym przypadło do gustu Company of Heroes, z którego produkcja King Art Games czerpie całymi garściami.
Fallout 2: A Post Nuclear Role Playing Game
Bezdyskusyjna klasyka gatunku RPG – Fallout. Seria orbituje wokół tematu post-apo opisując wydarzenia mające miejsce w około 200 lat po zakończeniu wojny nuklearnej. W grze panuje ciężki klimat, z jednej strony spotęgowany przez ścieżkę dźwiękową, (za którą odpowiedzialny jest Mark Morgan, znany ze skomponowania soundtracku do gry Planescape: Torment), z drugiej okraszony sarkastycznym, czarnym humorem i… brutalnymi animacjami (te można wyłączyć w opcjach gry).
Wydawca: Bethesda Softworks | Producent: Black Isle Studios | Data wydania: 1 grudnia 1998 | Gatunek: RPG
Tym, czym urzekł mnie Fallout 2 była angażująca fabuła i dopracowany, zepsuty świat. Szerząca się działalność przestępcza, mafie i narkotyki stanowią codzienność dla świata zniszczonego przez wojnę nuklearną. Gra bogata jest w questy, z czego zdecydowaną większość z nich możemy wykonać na kilka sposobów. Wybory które podejmujemy i to, jak zachowamy się w danej sytuacji, determinuje charakter naszej postaci i stosunek npc’ów do niej.
Dla społeczności graczy wypuszczenie serii Fallout na rynek było wydarzeniem znaczącym o tyle, że wybór z gatunku dotyczył głównie gier fantasy (więcej o popularności autorskich gier narracyjnych i uniwersów w artykule Historia D&D).
This War of Mine
This War of Mine jest grą survivalową produkcji polskiego studia 11 bit studios. Tym, co niejako świadczy o jej wyjątkowości, jest perspektywa z której przedstawiono nam wojnę.
Gra jest… wyciskaczem łez. Bici stawiają nas w roli cywili, którzy zmuszeni są na nowo odnaleźć się w powojennym świecie i przeżyć. A zatem, będziemy musieli szukać pożywienia i leków, unikać snajperów i podejmować trudne decyzje, które zaważą o cudzym (lub naszym) być czy nie być. Nietrudno jest uniknąć wyrzutów sumienia będących efektem źle podjętych decyzji. Twórcy postarali się o to, by takich momentów w This War of Mine nie brakowało.
Wydawca:11 bit | Producent: 11 bit, Crunching Koalas Sp. z o. o. | Data wydania: 14 listopada 2014 | Gatunek: Survival
Rozgrywka w This War of Mine podzielona jest na dwie części “Dzień” i “Noc”. Za dnia mamy kontrolę nad wszystkimi bohaterami i skupiamy się na poprawie ich stanu, nocą z kolei wybieramy jedną z postaci by wysłać ją do miasta w poszukiwaniu zasobów.
Gra dedykowana osobom, które nie boją się cięższych klimatów dotykających problematyki ludzkiej natury i tego, do czego jesteśmy zdolni by ratować życie własne i bliskich nam osób.
Command & Conquer Remastered
Klasyczny RTS wydany przez Electronic Art – w wersji zremasterowanej – w czerwcu tego roku.
Fabuła nie różni się w stosunku do pierwowzoru, a wprowadzone zmiany służą głównie poprawie jakości audiowizualnej gry. Soundtrack skomponowany przez Franka Klepackiego został odnowiony i wzbogacony o kilka dodatkowych utworów.
Wydawca: Electronic Arts | Producent: Petroglyph, Lemon Sky Studios | Data wydania: 5 czerwca 2020 | Gatunek: Strategia, RTS
Strony konfliktu w Tiberian Dawn i Red Alert pozostają bez zmian. W Tiberian Dawn walka toczy się między siłami GDI lub Braterstwa Nod, a skupia się na walce o minerał Tyberium, w Red Alert z kolei twórcy prezentują nam swoją wizję II wojny światowej zmienionej przez podróże w czasie. Tutaj walki toczą się między Aliantami i Sowietami.
Pozycja obowiązkowa dla fanów serii. My wspominamy ją z niejakim sentymentem.
Przykładów gier, które igrają z historią naginając ją do własnej wizji, jest bezlik. To nie przypadek, że same serie Fallout, i Command & Conquer liczą sobie po kilka tytułów, ciepło odebranych w środowisku graczy.
Twórcy sprawnie operują własną fantazją na temat wojny. Pokazują wojnę taką jaką była i taką, jaką mogłaby być. W świecie gier komputerowych wątki historyczne przeplatają się z wizjonerstwem. Bohaterowie fikcyjni z postaciami, które znamy z lekcji historii. Elementy sci-fi stały się niejako obowiązkowym elementem gier z gatunku, a twórcy stale zaskakują nas coraz to oryginalniejszymi pomysłami na ukazanie wojny w całkowicie nowy sposób.